Wat hebben leerlingen in een gebied waar de opeenstapeling van problematiek zo groot is als in Rotterdam-Zuid op school nodig om zich cognitief, sociaal-emotioneel en qua brede vorming optimaal te kunnen ontwikkelen en de inzet van welke interventies zijn het meest effectief om die optimale ontwikkeling te bereiken?
In april 2019 is in Rotterdam-Zuid het Meesterlab ontstaan, een netwerk van schoolleiders 
verbonden aan verschillende besturen met scholen in dezelfde wijken, de zeven aangewezen focuswijken van de Children’s Zone (CZ) 
Deze wijken kenmerken zich door forse cumulatie van problematiek, die ook voor het onderwijs uitdagingen met zich meebrengt. De schoolleiders uit het netwerk gaan over de randen van hun eigen bestuur het gesprek met elkaar aan over de specifieke vraagstukken die de context van de omgeving van hun school met zich mee brengt voor het bieden van goed onderwijs en vervolgens over wat er nodig is om dat goede onderwijs vorm te geven. De onderliggende vraag is daarbij steeds: Wat hebben leerlingen in een gebied waar de cumulatie van problematiek zo groot is als in Rotterdam-Zuid op school nodig om zich cognitief, sociaal-emotioneel en qua brede vorming optimaal te kunnen ontwikkelen en de inzet van welke interventies zijn het meest effectief om die optimale ontwikkeling te bereiken?
De behoefte groeide om de werkwijze van samenwerken, onderzoeken en uitproberen te verbreden en te verdiepen. Het belang wordt gezien om samen te werken met onderzoekers en lerarenopleiders; om gezamenlijk focus aan te brengen in het bepalen van onderzoeksthema’s en -vragen en vervolgens in de uitwerking hiervan met elkaar op te trekken. De verbinding van de onderwijspraktijk aan onderzoek en opleiden biedt kansen de kennisinfrastructuur te versterken en daarmee voor beter onderwijs. Vanwege de werkwijze binnen het Meesterlab en de beoogde samenwerking met kennis- en opleidingsinstituten ligt de beproefde werkwijze van een kennisagenda voor de hand.